Welkom bij de Talenexpo, een reis door de geschiedenis van het taalonderwijs in Nederland

Geschiedenis van het talenonderwijs in nederland

Expozaal 5, na 2000: Perspectief

paragrafen: 5
illustraties: 14
mediafragmenten: 8

2.4 Leermiddelen

Taalkunde
Als gevolg van de mogelijkheid om taalkunde als facultatief onderdeel van het schoolvak Nederlands op te nemen, verschijnen er enkele initiatieven om daar invulling aan te geven. Hans Hulshof, Arie Verhagen en Maaike Rietmeijer van de Universiteit van Leiden schrijven een methode Taalkunde voor de bovenbouw van het VWO, en Kees de Glopper en Anke Herder van de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelen een aantal losse taalkundemodules (zoals Taalsysteem, en Taal en evolutie).

Synthetische methoden
De synthetische methoden domineren het schoolvak Nederlands. De zes meest gebruikte zijn:

  • Nieuw Nederlands (Noordhoff)
  • Taaldomein (Noordhoff)
  • Op Nieuw Niveau (ThiemeMeulenhoff)
  • Kiliaan (ThiemeMeulenhoff)
  • Talent (Malmberg)
  • Taallijnen (Malmberg)

Online
Ook verschijnen er enkele online methoden, zoals bruuttaal en neejandertaal, en worden er websites ontwikkeld als literatuurgeschiedenis.nl. Op verschillende plaatsen op het internet komt materiaal voor het onderwijs beschikbaar, soms gecentraliseerd, zoals in www.wikiwijs.nl.